CB1000R Scrambler / Equadro design - Fatichenti Moto







equadro.design e Fatichenti Moto presentano la nuova Honda CB1000R Scrambler
 
Un progetto che reinterpreta in chiave moderna le linee rétro del leggendario CR500 degli anni ’80.
Tutto nasce a Chiusi, un piccolo paesino immerso nelle colline toscane al confine con l’Umbria. Un paesaggio tranquillo e rilassante, dove le strade sterrate di campagna si incrociano ai trafficati stradoni asfaltati che collegano le città. L’ambiente perfetto per una scrambler! 
 
Da qui, emerge il concetto che la concessionaria e i designer vogliono portare avanti: una moto comoda, rialzata, non estrema ma adatta a tutti i terreni e all’utilizzo quotidiano, semplice nelle linee, di impatto, nuova ma fedele alla storia della casa nipponica e rigorosamente made in Italy con particolari lavorati a mano. I punti di forza di questa moto sono: un design senza eguali, la semplicità di assemblaggio e la reperibilità delle parti.




Tema caldo del progetto è lo scarico, disegnato e pensato da equadro.design come prima cosa in assoluto, realizzato completamente a mano in esclusiva da Arrow Special Parts. Alto e Laterale come da tradizione per le moto scrambler, con una linea completamente nuova, insolita e trasgressiva in modo da non passare inosservato non solo per il design ma sopratutto per il suo magnifico sound. 
 
Sono poi state progettate le carene, prendendo le misure sulla moto per riportarle su carta in disegni e bozzetti. Con l’aiuto di matita, compasso e calibro sono stati quindi definiti i disegni da trasferire a PC. Sono stati infatti realizzati i modelli 3D di: portanumero anteriore, portanumeri laterali, parafango anteriore, cupolino, parasteli e codone. Parti che sono state poi realizzate in stampa 3D con ABS grazie alla disponibilità di SICE snc. 
 
Ulteriore passo è stato quello di allungare e alzare la sella in modo da rendere la seduta più confortevole e più in linea con il concetto della moto, senza però rinunciare alla compatibilità degli attacchi della seduta originale. Tutto questo realizzato completamente a mano, grazie alla collaborazione con la tappezzeria Boccaletto, una tipica bottega toscana di pellami di alta qualità. 
 
In seguito sono state rimosse le parti in eccesso come il parafango posteriore e il paracatena, per rendere la moto più aggressiva e accattivante e sono state montate alcune componentistiche Honda di altre moto attualmente in produzione quali il manubrio dell’africa twin, per rendere l’impostazione di guida maggiormente manovrabile anche su percorsi non asfaltati e le pedane del CR, per garantire un maggiore grip all’appoggio dei piedi. 
 
Infine sono stati montati dei pneumatici Pirelli MT60 RS, tipici delle moto di questa categoria, perfetti per i percorsi misti come quelli tipici delle colline toscane dove è nata questa CB1000R Scrambler. 
 
La verniciatura è stata effettuata dalla carrozzeria Mercanti sulla base di grafiche ispirate ai CR500 degli anni ’80 che sottolineano la personalità e la solidità hnda, disegnate completamente da equadro.design. Mentre gli adesivi sono stati realizzati presso il fantastico studio The Lab.
L’intero assemblaggio della moto è stato effettuato tramite la concessionaria Fatichenti dal proprietario Massimo e dai designer di equadro.design Enrico Angella e Edoardo Terrosi assieme all’aiuto dei dipendenti dell’officina. 
 
Il video di presentazione è stato girato a Chiusi e nelle zone limitrofe del Lago di Chiusi grazie a Virginia Piras che ha eseguito regia, riprese e montaggio, mentre il servizio fotografico è stato effettuato da Edizioni Luì. 
 
Il tutto si racchiude in un kit facile da montare, idoneo alla circolazione, in grado di non stravolgere la moto ma di valorizzare la sua versatilità. 
 
La CB1000R Scrambler è la dimostrazione che dalle piccole realtà nasce sempre qualcosa di grande


























OFFICINA
PROGETTO
https://www.facebook.com/equadro.design/
https://www.youtube.com/channel/UCMdoz_mBeWi4h7u-Dkg1qnA
VIDEO
https://www.youtube.com/watch?v=7pQL94DSr40

-------------------------
EquadroDesign, in collaboration with Fatichenti Moto, presents the new CB1OOOR Scrambler, an innovative project where the retro lines of the legendary CR500 of the ’80s are reinterpreted in a modern key.
The project starts in Chiusi, an hamlet nestled in the Tuscan hills on the border with Umbria, in the middle of Valdichiana. A quiet and relaxing landscape, where country and asphaltated traffic roads merge to quickly and easily combine the tranquility of the countryside with the chaos of the city. A perfect landscape for inspiration, a perfect environment for a scrambler bike.
This very wonderful landscape suggested the modifications to perform, leading the dealer and the designers to easily define the key points of the project: comfortable, raised, non extreme but suitable for all terrain and everyday use, simple line, impact, new but faithful to the history of the Japanese house and rigorously made in Italy with manually operated details.
A design without equal, the simplicity of assembly and the availability of parts make this bike unique.
Crucial point of the project is the exhaust, designed by equadro.design as the first ever, exclusively and entirely handmade by Arrow Special Parts. Being high and lateral, the system is in line with the scrambler tradition, but has completely new, unusual and transgressive line. The exhaust pipe has been created not only to shock you with its awesome aesthetic, but also with an absolutely magnificent, amazing and thrilling sound! All that country silence needed to be broken, all that tranquility could not be left in peace, we wanted something to make some noise!
Motorcycle fairing was designed taking measurements directly on the bike, bringing them directly back to paper. We defined all the drawings with pencil, compass and caliper. Subsequently, we transferred sketches to a PC and realized 3D models. Wedesigned number holders, side panels, front fender, front fairing, fork covers and tail fairing.
All this parts were then 3D printedin ABS by SICE snc., a company that makes railway signs. Crazy, right? Yep, motorcycle passion can also leads to some insane collaborations. In fact, the owner of SICE snc.is a motorcycle enthusiast and decided to make available his company and his expertise simply because he found the project interesting. It is so true that passion and cohesion of small realities can do crazy things!
Another step was to lengthen and raise the saddle in order to make the seat more comfortable and in line with the concept of the bike, but without losing the compatibility of the attacks of the original seat. All this was entirely handmade, thanks to the collaboration with the Boccaletto’s upholstery, a typical Tuscan workshop of high quality leather.
Afterwards, we removed all the unnecessary parts, such as the rear fender and chain guard, to make the bike more aggressive and attractive. Moreover, we added some Honda components. We examined Honda bikes currently in production and we chose some elements such as the handlebar form Africa twin, to make the bike more maneuverable even on unpaved paths and footrests form CR, to ensure a greater grip on foot support.
Finally, we installed Pirelli MT60 RS tires, typical of scramblers bikes, perfect for mixed routes like those typical of the Tuscan hills where this CB1000R Scrambler was born.
The painting was carried out by the Mercanti body shop, while the stickers were printed the fantastic studio The Lab. We designed the graphicschasing the personality and the solidity of the Honda CR500s of the '80s
The entire assembly of the motorcycle was performed at the Fatichenti dealership by the owner Massimo and by the designers of equadro.design Enrico Angella and Edoardo Terrosi, together with the help of the workshop employees.
The video presentation was filmed in Chiusi and in the surrounding areas of the Lake of Chiusi thanks to Virginia Piras who directed, filmed and edited, while the photo shoot was taken by Edizioni Luì, a married couple. They are always bickering but they are also super available and super professional.
Everything is enclosed in an easy to assemble kit, suitable for circulation, able to preserve the personality of the bike and, at the same time, to enhance its versatility.

Commenti